Tuesday, November 20, 2012

Merchant & Marouders




Имало едно време, една игричка за Sega Megadrive 2, която се наричала Pirates! Тя бе дело на Сид Майер. Играта ни предлагаше невероятно преживяване през епохите на пиратството, като си имаше главна мисия да спасиш семейството си, да събереш части от карта на съкровището на Ацтеките, да се пробваш да нацелиш испанските галеони пълни с злато и още много други опции.

След толкова дълго време и чакане, най-накрая се появи във вариант на настолна игра на компанията Z-man, наречена Merchant and Marouders.

Играта е предназначена от двама до четирима играчи, като моята препоръка е трима или четирима.
В началото игровото време може да ви се стори прекалено дълго, но това е само в първите игри, докато свикнете с правилата. Следващите игри, обаче ще ви се сторят прекалено къси, тъй като няма да усетите времето по време на самата игра.



Цел на играта

Целият екшън се развива на Карибите, като целта на играчите е да достигнат десет точки, с които да спечелят играта. Има доста варианти за спечелването на тези точки, което внася невероятно количество разнообразие, стратегия и жестока надпревара между играчите, които се пробват да ги достигнат. От игрите, които изиграх, винаги печалбата е на косъм.

Кораби и капитани

Капитаните са шестнадесет на брой, като се различават по нация, статистики и специално умение. Изборът на капитан става в самото начало на играта, като теглиш произволно две карти на произволен принцип от тестето с капитаните. От тях си избираш капитана, с който да започнеш играта. Точно в този момент трябва да  решиш дали да бъдеш търговец или пират. По принцип това е важно само при първият избор, тъй като по време на самата игра, търговците могат да се превърнат в пирати и пиратите в търговци.
Статистиките определят дали капитана ви е подходящ за пират или не.
Погледнете илюстрацията вляво, където са показани две карти на капитани от играта.
 - Първата иконка показва оценката за Мореплаване - тя е най-важната оценка за Пиратите, тъй като тя им позволява за повече маневри по време на битките.
 - Втората иконка, която е телескопа е оценката за Наблюдателност - с нея можем да видим дали в дадена зона има кораб или търговски керван.
 - Третата иконка, която е сабята е оценката за Лидерство - тя е много важна, ако искаме да превземем даден кораб на абордаж.
 - Последната иконка, която е ковчежето е оценката за Влияние - доста полезна при търсенето на слухове.
За пиратски капитан, най-важни са първите две оценки, тъй като първо трябва да откриеш кораба, който искаш да атакуваш, а след това с доброто си Мореплаване да успееш да го победиш. Не е за пренебрегване и оценката за Лидерство, тъй като с нея бързо можеш да си възтановиш загубите по екипажа, но и да превземеш някой по-голям кораб от твоя.

Иначе самата игра ни предлага 5 вида кораби, които по време на играта може да притежаваме.
От дребното Слуупче, известен със своята маневреност до ултра танка на моретата Men-o-war, който може да го притежаваш само като го превземеш на абордаж, а повярвайте ми това е доста трудно начинание.

Пристанища и морски зони


Картата на Карибите е разделена на зони, като всяка една от тях си има своите бонуси. Например в Порт Роял дори и да си пират можеш да влезеш в пристанището им, като заплатиш две злато. Освен това там пиратите могат да си попълнят екипажа безплатно.
Всяка морска зона без една си има свое пристанище, където всеки играч може да си продаде или купи стоки, да си събере екипаж, да си поправи или да си купи някое обновление за кораба си. Това е единствената част от играта, която я забавя наистина, но това обикновено става само в началото на самата игра. В по-късен етап, след като вече всеки знае какво се прави, това забавяне почти се избягва.

Глобални събития

В началото на всеки ход има случайни събития, които правят играта още по-интересна.
Чрез тях в игра се появяват Ловци на глави, които започват да преследват пиратите. Също така могат да изникнат и кораби на легендарни пирати, като Черната Брада, който започва да преследва богатите търговци. Тук таме някоя опустошителна буря, която да потопи кораба ти. Освен това нали все пак играем в епоха на завоевания и внезапно започващи и приключващи войни. Точно за това си имаме и война между държавите в играта. Ако капитанът ни е от една от нациите, които са във война, не само че не можем да влезнем в пристанището на врага, но и тогава Ловците на пирати започват да ни преследват.

Подобрения по кораба

Едно от най-интересните неща в тази игра е да намериш хубаво подобрение в някое от пристанищата и да го вградиш в кораба си.
Те са доста на вид и дори може да си направиш малкото Слуупче, с което си почнал наистина една жестока машина за терор. Но трябва много да внимаваш, защото ако искаш да си купиш нов кораб, тези модификации не можеш да ги прехвърляш от кораб на кораб. Освен това те са в ограничено количество, така че понякога пада голямо мислене дали да си го сложиш на първият кораб или да я купиш, когато вече си с по-мощен кораб.
Подобренията могат да дадат на кораба повече маневреност, койки за екипаж, увеличаване на топовете, по стабилно дъно на самия кораб и още доста други полезни неща, с които да направиш живота черен на всички останали играчи.

Точките в играта

Играта приключва или когато някой направи десет точки, или когато картите от Глобалните събития свършат.
Как се трупат точки?
Това е забавен въпрос с много отговори:
  - Когато потопиш или превземеш кораб на друг играч;
  - Когато потопиш или превземеш кораб на Ловец на глави или пиратски кораб;
  - Когато успееш да продадеш три или повече еднакви стоки в пристанище където се търси въпросната стока;
 - Когато успееш да придобиеш дванайсет или повече кинти от търговски рейдове;
 - Когато купиш Галеон или Фрегата;
 - Когато успешно приключиш мисия;
 - Когато докажеш, че слуха който си чул в дадено пристанище е верен;
 - Като си прибавиш в ковчежето в родния си град парички. За всеки десет пари в твоето ковчеже ти носи една точка, но не повече от пет точки може да се спечели по този начин.

Битките


Има два вида битки в тази игра. Едната е срещу търговските кервани, които са жестоко елементарни, но пак могат да направят живота черен на всеки един капитан, а вторият вид битка е между реални и неигрови противници (НИП).
Битката между реални противници и НИП протича по един и същи начин, като обаче при битка с НИП, един от другите играчи взима решенията вместо НИП.
Битката протича в рундове, като във всеки един рунд и двамата играчи избират дали да избягат, да стрелят или да се пробват да превземат на абордаж кораба на противника.
Точно чрез абордаж може да се превземе противниковия кораб. Това е и единствената опция да превземеш Man-o-war, който буквално кърти мивки и с един изтрел на топовете си обезмисля всяка битка.

В заключение пак ще спомена, че играта стана една от любимите ми игри. Препоръчвам я на всеки, който желае да се докосне поне малко до онези пиратски времена, тъй като играта наистина придава такова усещане.

Производител – Z-man Games http://www.zmangames.com
Играчи – от 2 до 4, като препоръката ми е за 3 или 4 души.
Времетраене – За първа игра е някъде около 3-4 часа, като при повторното изиграване вече е около час и половина.
Оценка за преиграваемост - 9
Оценка на играта – 10
Фигурки - 9
Илюстрации и дизайн – 9

No comments:

Post a Comment