Thursday, May 2, 2013

The Lord of the Rings - the card game





Добре дошли в Средната земя! Място на хобити, елфи, джуджета, вълшебници и хора, които населяват земите от Графството до опасния Мраколес и пустошта. Земята на могъщите кралства на Рохан и Гондор, които водят вечна битка срещу опасните чудовища върлуващи, унищожаващи и плячкосващи тези територии. Освен срещу тях те се борят и срещу най-древният, зъл и могъщ враг - господарят на мрака и  владетел на Мордор - Саурон.

The Lord of the Rings – the Living Card Game е една игра на герои, изключителни приключения и пътешествия из териториите на Средната земя  от  „Властелинът на пръстените „ на Дж. Р. Р. Толкин - едно от най-епичните фентъзи произведения, написани някога, вдъхновило много поколения писатели след него.
Историята се развива в седемнадесет годишният промеждутък от време – от 111-годишнината на Билбо Бегинс (и от 33-годишнината на Фродо), до напускането на Подхълмово от страна на Фродо, за да започне неговото голямо пътешествие с най-опасният товар, който може да съществува.
През тези години група герои, ръководени от вещата ръка на играчите преминават през куп опасности за да достигнат заветната цел и тъй като самата игра е игра на мисии, целите въобще не са малко на брой – от преминаването на зловещия Мраколес, до гонитбата и залавянето на Ам-Гъл преди слугите на Саурон да го хванат. От опитите да се проникне в Мордор, до преминаването през руините на Андуин.
Тези мисии са със степени на трудност оценени по десетобалната система, като най-високата трудност е 10-та степен (Мисията Руините на Андуин за мен е десета степен и мога да ви гарантирам, че е доста трудна въпреки, че от Fantasy Flight Games твърдят, че трудността е 7 или 8), а 1-ва степен си е най-лесна и се препоръчва за хората, които тепърва се запознават с играта, защото местностите, които се минават са по-лесни, а противниците са по-слаби.

Но за да започнем самата игра, е нужно наистина да се запознаем и с четирите фракции с които ще играем. Точно и за това са слабите мисии, за да разберем потенциала им и кои от тях ще са най-подходящи за стилът ни на игра.

Leadership лидерството подчертава харизматичността и вдъхновяващото влияние на героите и въздействието им върху останалите съюзници. Благодарение на тези качества, те имат на своя страна опитни скаути и стрелци, които със своите умения помагат за преодоляването на опасностите по пътя.

Lore – интелекта, познанието, опита и специализираното обучение е в основата на тази фракция, а заедно с подкрепата на елфите, помагат за целите да бъдат преодоляни бързо и безпроблемно. Най-големите помощници тук са лечителите, които подкрепят и лекуват героите и съюзниците ни.

Tactics – тактиката използва волята и войнската сила за преодоляване на трудни предизвикателства, пред които биха могли да се изправят играчите по време на приключението. Характеризира се със силни герои и съюзници, мощни брони и оръжия. Освен това тук присъстват и фракцията на орлите, които ни помагат със страхотната си сила и защита.

Spirit – решителността, куража, лоялността и силната воля поддържат духа на героите и съюзниците. Кралстово Рохан предлагат своята помощ и не пести ресурси, когато трябва да изпълним мисията си. На наша страна са и тайнствените рейнджъри, чиито специални умения ни помагат за бързото придвижване из местностите.

Но има и герои, които ни помагат заради свои лични мотиви и не са свързани с нито една от изброените четири фракции.
Гандалф Сивият – великият и мъдър магьосник, който винаги с появата  си ни помага, независимо дали ни се налага по-бързо да достигнем на целта или да унищожим ужасните противници изпречили се на пътя на героите ни.
Радагаст – братовчеда на Гандалф, който e добър призовател и лечител.

Но дори и да се научим да играем с една от четирите фракции, това е само началото на играта. Истинската игра започва, като се смесят две или дори три от тях и се направи едно хубаво и много силно тесте карти, с което да се пробваме да достигнем крайната цел на мисията, с която сме се заели. Минимумът на едно тесте е от 50 карти, като от даден вид може да има максимум по 3. Повярвайте ми това е доста трудно начинание, защото от всяка една фракция има поне по 35 наистина стойностни карти и при смесицата на различните видове тестето може да набъбне до 70 и повече карти. Това е и сладкишът на този тип игри – да си направите собствено уникално тесте, с който да се пробвате да преминете през опасностите на играта.

 
Независимо от това кои фракции сте избрали картите, с които се играе играта са четири вида – hero, ally, attachment и event.

hero (герой)– те са основата на всяко тесте, тъй като те генeрират ресурс, с които може да се играят картите от ръката. Освен това с тяхна помощ се унищожават противници и се преминава през дадена област.

Ally (съюзници) – не винаги героите могат да изпълняват всичко. Доста пъти се появяват прекалено много противници, които правят доста гадни мизерии - понякога вкарват много щети, а и освен това увеличават трудността за преодоляване на дадена област. Точно в такива моменти идват на помощ съюзниците, които могат да лекуват, да помагат за целите на мисията, да се използват за защита, а също така и да да нападат.

Attachment (екипировка) – независимо дали героите или съюзниците ви са силни, нищо не пречи да ги направите още по-мощни, като им закачите по някоя нова броня или оръжие. Да им дадете повече познание или с тяхна помощ да научите нещо повече за областите през които минавате. Може също така да закачим някои вреден и ограничаващ предмет на някой противнк или да сложим в някоя област полезно за нас условие, което да ни помогне да я преминем по елементарен начин.

Event (събитие) – това са картите, които помагат в доста напечени случаи. Всички знаят колко пъти са спасявали орлите Гандалф нали? Подобна карта има и тук, но това не е всичко. Може да направим така, че веднага да сложим Гандалф на полето нищо, че е само за една фаза, но пък като си изпълни умението след това ще си го върнем пак в ръката си... Или друга карта, която ни позволява да си върнем някой умрял съюзник или герой обратно в игра. Някои карти пък повишават силата или защитата до края на хода, така нашите герои и съюзници имат доста повече сили за този ход за да се справят с проблемите, които са ни налазили.

Но пък и е редно да спомена и срещу какво наистина се борим.
Борим се да преминаваме различни мисии, като някои от тях са оформени като по-мащабно приключение и смислово преминават от една в друга. Например има три мисии, в които задачата ни е да хванем Ам-Гъл, като първата мисия е да намерим следите му, втората да го заловим, а третата да го измъкнем от мястото, където се е забил.... проста работа ще кажат някои и аз ще потвърдя това стига разни орки, троли и вълци постоянно да не се пробваха също да го хванат. В друга мисия пък трябва да преминем през Мраколес за да известим лейди Галадриел за опасността, която идва от Дол Гулдур. В трета мисия пък трябва да освободим някой от героите, който сме „прежалили” в началото на играта от подземията на самият Дол Гулдур, а накрая дори си имаме битка с един от Назгулите... Разнообразието е голямо, което дава възможност играта да се преиграва на много нива. Тези, за които дори това не е достатъчно, могат лесно да намерят допълнителни мисии създадени от фенове и поместени в интернет.

Ето вече си имаме тесте карти, което сме си направили в началото на играта, време е да се спуснем да изпълняваме мисиите и да се срещнем с опасностите, които дебнат из Средната земя, а за да разберем какви опасности има е нужно първо да сформираме и тестето срещу, което ще се изправим. За разлика от нашите тестета, противниковото тесте бързо се сформира, като само гледаме иконките, които се намират долу вдясно на съответната мисия. След като направим това вече сме готови да мелиме лошковците... или те да ни смелят.

Има три вида карти в противниковото тесте - Location, creature, event.

- Location (
области) – когато се опитваме да достигнем до главната цел ни се изпречват области, през които трябва да преминем. Тези местности си имат степен на трудност, която трябва да преодолеем, за да можем крачка по крачка да стигнем там където сме тръгнали и да изпълним основната си задача.

- Creature (същества) – противниците в дадените области. Някой са слабички, като гоблините, но пък има доста силни, като тролите, орките, разни гъсеници и тук таме по някой хвърчащ назгул с капитана си.

- Event (събитие) – Също както при нашите карти, но с доста по зловещи неща, като например, да убиеш някой съюзник, или по всчки герои и съюзници да нанесе  някаква щета. За нас тези карти никак не са здравословни.


Механиката на игра е доста добре замислена. Герой или съюзник може да се използва само за едно от трите действия – да изпълнява мисията, да се защитава или да атакува противник.  Доста размисъл пада точно в тези моменти и играта наистина придобива доста солидна доза стратегия, защото трябва да се изчислят, кои герои и съюзници за кое от тези три действия да се използват. Ако това също не ви е достатъчно си има система за точкуване за това, колко добре сте се справили, което прави дадената мисия да се преиграе отново, отново и отново докато най-накрая не се изпита удовлетворение от изкараните точки. Може би това в бъдеще ще положи и основата на организиране на турнири.

Какво може да кажем за арта на тази игра.

Виждал съм хора, които като видят грозни картинки или илюстрации веднага да набедят, че дадена игра е скапана или тъпа и въобще не сядат да я играят. Тук ще ги успокоя, защото илюстрациите на картите на играта е на доста добро ниво да не кажа дори страхотно. Лежащи хобити, прикрити рейнджъри, Принцът на Мрака възседнал назгул, кръвождани орки, свирепи троли, гладни вълци чакащи да разкъсат невнимателни приключенци, областите през които трябва да се преминават.... всичко е толкова красиво нарисувано, като всички карти до една са илюстрирани по описание от творчеството на Толкин и не са взети от филмите.
Играта е доста приятна, като може да се играе и самостоятелно от един играч, макар че когато го пробвах  ми беше адски скучно (но е редно да спомена, че винаги като играя подобен тип игри сам винаги ми е скучно), но пък когато бяхме двама играчи за близо 10 часа нон стоп игра минахме 6 мисии и искахме още да играем. Умората обаче си каза думата, и трябваше да прекъснем. За трима и за четирима играчи играта също е доста стабилна и дори става доста трудна, защото по принцип картите, които излизат на полето са равни на броя на участниците и ако се пръкнат да речем два планински трола и още една гадина може да стане мазало и въобще да не можем да стигнем края мисията и да не направим никакви точки.
Но пък при игра, когато са четирима играчи за по-трудно нека всеки се пробва само с двама героя да победи и ако го направят лично ще ги намеря да им стисна ръцете, защото точно тогава наистина играта става адски трудна и почти невъзможна за минаване.






Производител – Fantasy Flight Games (FFG)
Играчи – от 1 до 4
Времетраене – в зависимост от мисията – от 30 минути до 1 час
Оценка за преиграваемост – 8
Оценка на играта – 8
Илюстрации и дизайн – 9

В тази рецензия включва базистната игра Lord of the Ring – the Living Card Game, заедно с продълженията  Conflict at the Carrock, the Hunt for Gollum, the Hills Emyn Mill, the Dead Marshes,the Massing at Osgilliath.

No comments:

Post a Comment